وفای عهد






​مدت زمان شیردهی ...

مدت لازم نيست حتما دو سال باشد:
-حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ بقره/ 233
-و طبق روايات اهل بيت، مي توان مدت را تا 21 ماه كم كرد كه از آيه 15 سوره احقاف نيز مي توان استفاده كرد كه مي فرمايد:
وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراًاحقاف/ 15
-با اين كه مدت شير دادن معلوم است لكن پدر و مادر با مشورت و با توجه به صلاح جسمي مي توانند در هر فرصتي كودك را از شير باز دارند:
فَإِنْ أَرادا فِصالا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَيْهِمابقره/ 233
-هرگز مادر را از شير دادن منع نكنيد، مگر آن كه خود مادر امتناع ورزد يا مانعي پيش آيد كه درآن صورت دايه بگيريد:
لا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ‏بقره/ 233
-در دستورات اسلامي به شير آغوز كه در لغت عرب به آن لباء مي گويند اهميت فوق العاده‏اي داده شده است، تا آنجا كه در كتب فقهي اسلامي مي خوانيم حيات كودك بستگي به آن دارد و به همين دليل دادن شير آغوز را به كودك از واجبات شمرده ‏اند.(شرح لمعه، كتاب نكاح احكام الاولاد و منها الرضاع‏. مجموعه فيش هاى تبليغى(4)، شير، ص: 1)
-و نيز شايد به همين جهت است كه درباره موسي (ع) در سوره قصص آيه 7 چنين مي خوانيم:
وَ أَوْحَيْنا إِلي أُمِّ مُوسي أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِ‏
-شير دادن مادر بايد بر اساس رضايت باشد:
قَالَ الصَّادِقُ (ع): لا تُجْبَرُ الْمَرْأَةُ عَلَي رَضَاعِ وَلَدِهَا(دعائم الاسلام، ج 2، ص 290 مجموعه فيش هاى تبليغى(4)، شير، ص: 2)
6 حد اقل مدت شير دادن براي كودكي كه دوران 9 ماه زندگي جنيني را به پايان برده اند 21 ماه است.
7 هنگام از شير گرفتن، مشاوره و گفتگو براي چگونگي انجام اين كار به نحوي كه زياني متوجه كودك و سلامت او نگردد ضروري است.
لذا به دنبال آن مى‏افزايد:” پايان دوران شيرخوارگى او دو سال است” (وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ).البته منظور دوران كامل شيرخوارگى است هر چند ممكن است گاهى كمتر از آن انجام شود.به هر حال مادر در اين 33 ماه (دوران حمل و دوران شيرخوارگى) بزرگترين فداكارى را هم از نظر روحى و عاطفى، و هم از نظر جسمى، و هم از جهت خدمات در مورد فرزندش انجام مى‏دهد.
اگر پدر و مادر تصميم بگيرند كه طفل را از شير بازگيرند، چه پس از دو سال چه قبل از آن، در صورتى كه با رضايت و اتفاق نظر آن دو باشد، مانعى برايشان وجود ندارد،
اما مستحبّ اينست كه دو سال تمام شير داده شود و واجب آن اينست كه شير دهنده فقط مزد دو سال شير دادن را طلب دارد و اگر زيادتر شير داد اجرتى طلب كار نيست. و اختلاف شده كه آيا همه كودكان دو سال شير طلب دارند يا بعضى از آنها. ابن عباس مى‏گويد: دو سال براى فرزندانى است كه شش ماهه متولد شده‏اند و اگر هفت ماهه متولد شدند 23 ماه شير طلب دارند و اگر نه ماهه بدنيا آمدند 21 ماه شير مى‏خواهند منظور اينست كه مجموع دوران باردارى و شير دادن 30 ماه گردد. و دانشمندان ما (شيعه) نيز همين نحو مى‏گويند چه فرموده‏اند اگر از 21 ماه كمتر بكودك شير داده شود به او ستم شده است.
و ثورى و جمعى ديگر مى‏گويند اگر ميان پدر و مادر اختلافى واقع شد بايد شير كودك دو سال باشد و كم و زياد نگردد.
و نزد ما (شيعه) شير دادن زيادتر از دو سال از نظر احكام رضاع و آوردن حرمت، حكمى و اثرى ندارد.
ابن عباس و ابن مسعود نيز همين را گفته‏اند و بيشتر از دانشمندان مى‏گويند:منظور از آيه در دو سال شير دادن اينست حرمتهايى كه از نظر شير دادن پديد مى‏آيد در صورتى است كه شير خوردن كودك در دو سالگى او باشد و اگر بعد از آن باشد حرمتى نمى‏آيد.
و در جهت جدا كردن از شير نيز بهتر است كه با رعايت تمام آداب و شرائط و خصوصيّات ظاهرى و باطنى انجام بگيرد.
21 ماه يا 2 سال شير دادن به طفل به معناي انحصار تغذيه كودك با شير مادر نيست، بلكه لازم است پس از 4 تا 6 ماهگي از غذاهاي تكميلي مناسب استفاده شود تغذيه انحصاري طفل با شير مادر، نه تنها غذا، بلكه آب مورد نياز او را نيز تأمين مي كند.
شرع مقدّس شير مادر را بهترين غذا براى كودك شيرخوار فرموده است، و تا دو سال قمرى آن را براى رضيع تجويز فرموده است، و فوق آن مدّت را تحريم كه‏ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ . شير مادر پس از دو سال به مزاج طفل آسيب مى‏رساند چنانكه پيش از پايان دو سال اگر مادر باردار شده است شير  او مهلك طفل رضيع است، زيرا كه نفس مادر متوجه به پرورش فرزند در رحم مى‏شود، و شير در سینه مادر مانند مايع مانده در مشكى لجن مى‏گردد و براى مزاج طفل رضيع سخت مضرّ است بلكه مهلك اوست.
مدت شير دهي
1- شير دهي کامل کودک , دو سال تمام است .
2- در صورتي که ممکن باشد, مستحب است کودک را دو سال تمام شير دهند.
3- کودک را مي توانند بيش از دو سال شير دهند.
4- هر چند به اندازهء دو يا سه ماه کمتر از دو سال هم جايز است به کودک شير دهند ولي نسبت به او ستم کرده اند.
5- در صورتي که ممکن باشد و ضرورتي در ميان نباشد, جايز نيست کمتر از بيست و يک ماه کودک را شيردهند.

موضوعات: مادرانه  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-03-06] [ 11:08:00 ق.ظ ]

​تبلیغ شیردهی ...


- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم): مَنْ نَشَرَ عِلْماً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ‏

( . مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، نورى، حسين بن محمد تقى‏، مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، قم‏،1408 ق‏، ج18، ص 199)

- و نيز نقل شده كه:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم): مَنْ رَدَّ عَنْ قَوْمٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ عَادِيَةَ مَاءٍ أَوْ نَارٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة

(الكافي؛ كلينى، محمد بن يعقوب‏،دار الكتب الإسلامية،تهران‏،1407 ق‏،ج2،ص164)

رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: هر كس تجاوز آب يا آتشى را از گروهى از مسلمين بگرداند، بهشت برايش واجب گردد.

 


با توجه به اين كه ترويج تغذيه كودكان با شيرمادر، ترويج آموزشی بر مبناي قرآن و سنت است و مصداق روشن دفع بلا از جامعه اسلامي مي باشد، لبيك گفتن به يك خير انديشي، خير خواهي و خدمت به امت اسلامي و حفظ جان و سلامت سربازان فرداي اسلام و در حقيت ياري دين خدا و ياوران دين او و دفاع از ارزش هاي الهي در دنياي ظلماني و پر هياهو است و در قرآن بیان شده كه اگر در امر دين از شما ياري طلبيده شود، ياري كردن بر عهده شما است” مجموعه فيش هاى تبليغى(4)، شير، ص: 5به نقل از:محمد مهدي اصفهاني‏،مقاله سخني با ناشران فرهنگ وحي و پاسداران حريم ولايت‏ تغذيه كودكان با شير مادر: مرداد 1373 دفتر آموزش بهداشت.)
وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ (انفال/ 72 ) “اگر در(حفظ) دين(خود) از شما يارى طلبند، بر شماست كه آنها را يارى كنيد”
قابل توجه است که بايد گفت ترويج تغذيه كودكان با شير مادران يك مسئوليت فردي و اجتماعي براي همه كساني است كه نسبت به جامعه، كودكان و آينده كشور احساس مسئوليت مي كنند. (محمد مهدي اصفهاني‏،مقاله سخني با ناشران فرهنگ وحي و پاسداران حريم ولايت‏ تغذيه كودكان با شير مادر: مرداد 1373 دفتر آموزش بهداشت. مجموعه فيش هاى تبليغى(4)، شير، ص:10)

متاسفانه در جامعه کنونی کشوركاهش مداوم تغذيه با شير مادر به عوامل مختلفي مربوط است:
“ضعف آموزش و عدم‌ حمايت از مادران در سيستم بهداشتي- درماني از سوي گروه پزشكي و پرستاري چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي مهم‌ترين عامل مشهود در مراكز درماني است.”( سایت تبیان سميه شرافتي)
دكتر عليرضا مرندي، مي‌گويد: “بر اساس اصول تغذيه با شير مادر، شير دادن به نوزادان بايد حداكثر نيم ساعت پس از زايمان شروع شود، اما آمارها نشان مي‌دهد كه در كشور ما اين ميزان تا 9 ساعت پس از زايمان به تاخير مي‌افتد كه اين امر آثار نامطلوبي بر سلامت نوزادان و همچنين مسائل عاطفي آنها به‌دنبال دارد. “(همان)
مسئله نگران‌كننده‌تر اين است كه كارخانه‌هاي توليد شير خشك نيز هر روز محصولات بيشتري را وارد بازار كرده و اعتماد به نفس مادران را براي ادامه روند شيردهي كاهش مي‌دهند. (همان)
دكتر فريور نيز با اشاره به اينكه سياست‌هاي اجباري و در اختيار قرار ندادن شير خشك به مردم كمكي به آنها نمي‌كند، خاطر‌نشان مي‌كند: “شير خشك بايد در بازار باشد، ولي با ارتقاي سطح آگاهي، مردم خودشان بايد انتخاب كنند كه محصولات مصنوعي برايشان كاربردي دارد يا نه، چون در غير اين صورت و با اجراي سياست‌هاي اجباري، مسلما مردم به سمت واردات قاچاقي اين اجناس كشيده‌ خواهند شد.” (همان)
ايران با 40 ميليون جمعيت سالي 60 ميليون قوطي و در تركيه با جمعيت 80 ميليون نفر سالي 2 ميليون قوطي شير خشك مصرف مي شود. همان جا
در اروپا تلاش براي شير مادر است، در جهان سوم تبليغ براي شير خشك تا بازار فروش كالاي غرب باشد. محمد مهدي اصفهاني‏،مقاله سخني با ناشران فرهنگ وحي و پاسداران حريم ولايت‏ تغذيه كودكان با شير مادر: مرداد 1373 دفتر آموزش بهداشت. مجموعه فيش هاى تبليغى(4)، شير، ص:10)
صد ميليون دلار در سال پول شير خشك مي شود. (محمد مهدي اصفهاني‏،مقاله سخني با ناشران فرهنگ وحي و پاسداران حريم ولايت‏ تغذيه كودكان با شير مادر: مرداد 1373 دفتر آموزش بهداشت. مجموعه فيش هاى تبليغى(4)، شير، ص:4)
بيش از 51% از مادران بيش از يك سال شير خودشان را مي دهند، با اين كه 98% مادران مي توانند شير خودشان را تا دو سال بدهند. همان جا
زنان غربي شير خودشان را به كودك مي دهند. همان جا
-در طي ده سال تعداد مادراني كه شخصا كودك خود را  شير مي دهند در سه كشور سوئد، نروژ و فنلاند از كمتر از 30 درصد به بيش از 90 درصد افزايش يافته است، در آمريكا، استراليا، انگلستان، فرانسه، ژاپن و … نيز كم و بيش چنين وضعيتي وجود دارد، به عبارت ديگر دنياي پيشرفته با سرعت در حال جبران اشتباهات گذشته و ظلم بد فرجامي نا آگاهي ها نسبت به كودكان است. محمد مهدي اصفهاني‏،مقاله سخني با ناشران فرهنگ وحي و پاسداران حريم ولايت‏ تغذيه كودكان با شير مادر: مرداد 1373 دفتر آموزش بهداشت. مجموعه فيش هاى تبليغى(4)، شير، ص: 4
-يونيسف كه يك سازمان بين المللي است و در زمينه مسائل تغذيه و مراقبت هاي بهداشتي كودكان و بطور كلي مسائل مربوط به زندگي كودكان فعاليت دارد، بر اساس يك بررسي قابل استناد اعلام كرده كه اگر همه كودكان در زمان ما، از شير مادر استفاده كنند، ساليانه از بيش از يك ميليون مرگ كودكان در جهان پيش گيري خواهد شد، اين رقم بيانگر اهميت بي مانند شير مادر در بقاء و رشد كودك است. محمد مهدي اصفهاني‏،مقاله سخني با ناشران فرهنگ وحي و پاسداران حريم ولايت‏ تغذيه كودكان با شير مادر: مرداد 1373 دفتر آموزش بهداشت. مجموعه فيش هاى تبليغى(4)، شير، ص: 4
شير دادن مادر جهاد در راه خدا و مايه خوشنودي پروردگار است، لذا بايد شير دادن به عنوان يك ارزش والا مايه سربلندي و افتخار بانوان با اعتقاد باشد. محمد مهدي اصفهاني‏،مقاله سخني با ناشران فرهنگ وحي و پاسداران حريم ولايت‏ تغذيه كودكان با شير مادر: مرداد 1373 دفتر آموزش بهداشت. مجموعه فيش هاى تبليغى(4)، شير، ص: 7
امام عليه السلام فرمود: «زن در دوران حاملگى و شير دادن، اجر مجاهد در راه خدا را دارد و اگر در اين بين بميرد، اجر شهيد دارد».

همان: 238. دستغيب، عبد الحسين، ازدواج اسلامى - قم، چاپ: دوم، 1387 ه.ش.

 

موضوعات: مادرانه  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-03-04] [ 08:10:00 ب.ظ ]

ما بی خیال حرمت مادر نمی شویم ...

موضوعات: مادرانه  لینک ثابت
[یکشنبه 1394-12-23] [ 05:23:00 ق.ظ ]

مابی خیال سیلی مادر نمی شویم ...

موضوعات: مادرانه  لینک ثابت
[شنبه 1394-12-22] [ 05:57:00 ق.ظ ]

باورهای غلط در مورد تغذیه با شیر مادر ...


تمامی موارد زیر، باورهای غلطی است که بعضی افراد در مورد شیر مادر و نحوه شیردهی به نوزاد از سینه مادر، به آنها اعتقاد دارند.
- نداشتن شیر یک مسئله ارثی و خانوادگی است.
- شیر خشک به دلیل داشتن ویتامین و املاح اضافه شده به آن، از شیر مادر بهتر است.
- مادری که شیرخوار دو قلو، نارس یا کم وزن دارد نمی تواند شیر بدهد.
- سینه کوچک نمی تواند شیر کافی تولید کند.
- شیردهی باعث تغییر شکل سینه ها می شود.
- شیردادن موجب بد فرم شدن شکل و اندام مادر می شود.
- آغوز یا کلستروم1 برای تغذیه نوزاد مناسب نیست.
- شیر اگر در سینه بماند فاسد می شود.
- تا چند روز بعد از زایمان نباید به نوزاد شیرداد تا شیر ترشح و جمع شود.
- قبل از تغذیه با سینه، اول باید آب قند یا آب ساده به نوزاد داده شود.
- مادر بیمار نباید شیر بدهد.
- شیر خواران هنگام ابتلا به بیماری نباید از شیر مادر تغذیه شوند.
- شیر خواران سالم که با شیر مادر تغذیه می شوند، در هوای گرم نیاز به آب اضافی دارند.
- بیدار شدن شیرخوار در شب، زود به زود شیر خوردن نوزاد و گریه و بی قراری کودک، دلیل ناکافی بودن شیر مادر است.
- شیر مادر برای شیر خوار مبتلا به زردی مناسب نیست.
- شیر بعضی مادران رقیق و آبکی است.
- شیرمادر به شیرخوار نمی سازد.
- مدفوع شیرخوارانی که شیر مادر می خورند، باید شبیه مدفوع کودکی باشد که با شیر خشک تغذیه می شود.
- هر چه فاصله دو بار شیردهی بیشتر باشد، شیر بیشتری تولید و ذخیره می شود.
- آشامیدن مایعات زیاد، میزان شیر را افزایش می دهد.
- غذاهایی که اصطلاحاً به عنوان گرم یا سرد شناخته شده اند، در افزایش یا کاهش شیر تاثیر دارند.
- مادر شیرده باید از رژیم خاصی پیروی کند تا شیر داشته باشد یا از خوردن بعضی غذاها خودداری نماید.
- امکان افزایش شیر مادر وجود ندارد.
- ترک خوردن نوک سینه، مانع شیردادن است.
- در صورت وجود و یا لمس توده ای در سینه (مجرای بسته) شیر دادن باید قطع شود.
- مادری که سینه اش به ماستیت2 یا آبسه مبتلا است نباید شیر بدهد.
- عادت ماهیانه مادر بر شیر او تاثیر می گذارد.
- مادر شیرده اگر حامله شد باید شیردهی را قطع کند.
- روابط جنسی بر شیردهی مادر اثر می گذارد.
- شیرخوار باید طبق جدول زمان بندی شده تغذیه شود.
- مدت تغذیه با سینه باید محدود باشد.
- شیردهی طولانی مدت، ایجاد وابستگی می کند.
- آنتی بیوتیک ها شیر مادر را کم می کنند.
- قرص های جلوگیری از بارداری بر شیردهی اثر ندارد.
- اگر مادری دارو مصرف می کند، نباید شیر بدهد.
- قبل از هر بار شیردادن، باید سینه ها را با آب و صابون شست.
- اگر شیر مادری خشک شد، دیگر امکان برگشت شیر وجود ندارد.
- کار مادر در خارج از منزل مانع شیردهی است و باید تغذیه مصنوعی را شروع کند.
- تغذیه با شیر خشک آسان تر از تغذیه با شیر مادر است.

موضوعات: مادرانه  لینک ثابت
[جمعه 1394-12-21] [ 09:56:00 ق.ظ ]


1 3 4 5